Så väljer Gud ut mödrar till barn som har det svårt

Jag såg det här på Facebook idag och kan inte låta bli att dela.

——————————-
Har du någonsin undrat hur mammor med barn med särskilda behov blir utvalda?

Tänk er Guds ande som svävar över jorden, hen väljer ut föräldrar till ofödda barn med stor omsorg och efter moget övervägande. Sen instruerar hen sina änglar att anteckna i en gigantisk liggare.

”Anna Johansson, son. Skyddshelgon: Matteus”

”Frida Ljung, dotter. Skyddshelgon: Celia”

”Angelica Stark, tvillingar. Skyddshelgon… Ge henne Gerard. Han är van vid svordomar.”

Slutligen räcker hen över ett namn till en ängel och ler: ”Ge henne ett barn med särskilda behov.”

Ängeln blir nyfiken. ”Varför just henne, Gud? Hon är så lycklig.”

”Precis”, ler Gud. ”Skulle jag ge ett barn med särskilda behov till en mamma som inte kan skratta? Det vore grymt.”

”Men har hon tålamod?” Frågar ängeln.

”Jag vill inte att hon har för mycket tålamod, då drunknar hon i ett hav av självömkan och förtvivlan. När chocken lagt sig vet jag att hon kan hantera det. Jag såg henne i dag. Hon har självkänsla och oberoende så sällsynt och så nödvändig i en mor. Du förstår, barnet jag ska ge henne ska även han ha en egen tillvaro. Och hon kommer klara av att låta honom leva sitt liv.

”Men Gud jag tror inte att hon ens tror på dig.”

Gud ler igen. ”Det kan jag hantera. Det skadar inte alltid att vara lite självisk”

Ängeln flämtar, ”Själviskhet? Är det en dygd?”

Gud nickar. ”Om hon inte kan skilja sig från barnet ibland, kommer hon inte klara av att vara en god mor. Ja, här är en kvinna som jag skall välsigna med ett barn som inte är perfekt. Hon kommer kanske inte att förstå det, men hon är avundsvärd. Hon kommer aldrig att ta något förgivet. Hon kommer att förundras över det minsta mirakel. När hennes barn säger mamma för första gången, kommer hon att se det som den välsingnelse det faktiskt är. Jag kommer att ge henne förmågan att se klart det jag ser — Okunskap, grymhet, fördomar — Och låta henne att höja sig över dem. Hon kommer aldrig att vara ensam. Jag kommer att vara vid hennes sida varje minut av varje dag av hennes liv för att hon gör mitt arbete lika säkert som att hon är här vid min sida.”

”Och hur är det med hennes skyddshelgon?” Frågar ängeln, pennan redo i luften.

Gud brister ut i skratt. ”En spegel räcker.” 

2 thoughts on “Så väljer Gud ut mödrar till barn som har det svårt

Kommentera

