Försäkringshaveri med trakeostomi 


Det är inte ofta som jag känner mig kränkt, detär rent av så att jag kan förakta människor som är lättkränkta. Ibland känner jag kränktheten smyga sig på, men den går ofta att rationalisera och förklara bort, då känns det bättre. Jag känner mig ledsen, kanske orättvist behandlad, men jag känner mig nästan aldrig kränkt.

Men så finns det andra tillfällen, vissa dagar då det är svårare att arbeta med den delen av sig själv.

Det började igår med att försäkringskassan skickade ett pressmeddelande om assistansersättning till min jobbmejl. Det handlade om lagen om stöd och service, samt assistansersättning och egenvård. Vi vet det ju redan sedan tidigare, men där stod det – svart på vitt – att sjukvård som ges i hemmet inte ska ge rätt till assistansersättning. Att vi inte är berättigade till något annat än hemtjänst.

Som brukligt är i den här typen av pressmeddelanden fick en chef på försäkringskassan uttala sig och förklara hur viktigt och rättssäkert det  här förtydligandet är.

Då kände jag mig kränkt. För vår familj känns det varken tryggt, viktigt eller rättssäkert.

Och så idag. När vi kom hem efter en förmiddagsutflykt låg ett brev från Länsförsäkringar i brevlådan. Det var ett avslag på vår ansökan om barnförsäkring för Edvard. 

Det är onödigt att känna sig kränkt. Ingen på varken försäkringsbolaget eller hos Försäkringskassan lider av att jag känner mig kränkt, det kan omöjligt bli en hämnd. Det är bara jag själv som mår dåligt av det. 

Ändå kan jag inte stoppa känslan. Det känns som att vårt barn är mindre värt än andras barn, som att våra ansträngningar för att ge vårt barn en säker och trygg uppväxt inte tas på allvar och som att vi sitter fast på en plats vi inte kan ta oss ur. Klaustrofobiskt.

Att försäkringsbolaget dessutom inte ens kan stava till trakeostomi är ytterligare ett hån. Men som sagt, jag ska arbeta bort de här känslorna. Det är ju bara jag som blir lidande.

Kommentera

