Smakportioner – här kommer vi!


Att mata sin trackbebis är ett kärt besvär. Jag har precis börjat gå igenom Eddies journaler, man kan läsa dem via internet nu, sånt gillar jag, och jag fastnade länge och väl i kaoset kring hans viktnedgång i slutet av april. Att ha en bebis som inte går upp i vikt är ett rent helvete, de är ju så små och feschliga redan från början, när den här tjommen sen bestämde sig för att börja gå ner i vikt blev det milt sagt ståhej. Sjuksköterskor låg framåtvikta över dygnslistor som vi inte fyllde i ordentligt, läkarna ville ta daglig vikt, dietisten tog fram matningsstrategier, logopeden hotade med peg (operation för näringstillförsel direkt in i magen) och jag försökte tillmata en kämpande bebis med den föraktade nappflaskan.

Jag skrev inte så mycket om det i bloggen då. Det var för jobbigt helt enkelt.

Nu, när vi har en växande liten spinkebjörn känns det här med maten lite bättre. I samband med sväljröntgen fick vi recept av logopeden för bröstmjölksgröt till smakportioner. Utan att knussla kan jag avslöja att den blandningen var allt annat än populär…

Men skam den som ger sig. Idag hjälptes jag och storebror åt att blanda den perfekta bebismaten. Det blev bröstmjölk och grötpulver, men Charlie lade också till en massa annat gott, som mango. Storebror fick vara munskänk och sedan satte vi i gång med smakportionen.

Jag överdriver inte det minsta när jag hävdar att det blev stor succé. Eddie, som mest tuggat gröten utanför munnen hittills, svalde fyra rejäla tuggor utan att varken aspirera eller göra fula miner. Han såg ut som Ernst i sitt allra mest njutningsfulla esse.

Bilden ovan är en sån där ”efter-bild”. Vi hann inte med nån ”före”. Sen fick vi bada. Den här mamman hade nämligen glömt haklappen.

2 thoughts on “Smakportioner – här kommer vi!

Kommentera

