Kollar läget på barn 2

I skrivande stund äter jag rena rama hotellfrukosten på ett vårdrum på barn 2 på sjukhuset. Eddie och jag kom in igår med luftrörsinfektion (av ännu ospecificerad typ). Vi hade precis gått och lagt oss när nattsköterskan ringde och sa att Eddie var tungandad och syresatte sig dåligt. Jag ringde till barnjouren och vi fick komma in direkt via akuten. Jag är glad att vi åkte när vi åkte, han var riktigt dålig och andades tungt med hela kroppen då vi kom in på akutsalen. Han fick syrgas och steg då lite i saturation men jag är förvånad över hur trögt det var för honom att komma igång. 

Båda brorsorna har varit förkylda så det är inte konstigt att han drabbats, men det gick så fort. Kl 19 mådde han bra och kl 23 behövde han sjukhusvård. Med det sagt så insjuknade brorsorna väldigt fort också, C blev sjuk mitt i studsmattehoppandet, han satte sig på sidan av och sög på tummen (han suger ALDRIG på tummen – han vill ALLTID hoppa studsmatta) och R gav bort sin varmkorv med bröd OCH sitt lördagsgodis till C precis innan vi kände att han var varm….

Under natten har jag sovit i sängen bredvid Eddie och nattsköterskan har vakat. Hon gick hem kl 8 och nu är jag själv med honom. Det har varit en hel del spring i natt. Sköterskor har stuckit och tagit sugprover, han har fått en ny näsa som man kan koppla syrgas direkt på (gröna slangen) och han har fått luftrörsvidgande inhalationer. Nu mår han mycket bättre och sover som en liten ängel. 


En av de absolut vanligaste frågorna föräldrar till sjuka barn får av sjukvårdspersonal är ”Har du kunnat sova nånting då?” Jag får alltid lite dåligt samvete då, för att jag sovit som en stock och jag tänker att man kanske inte ska göra det utan mammor kanske förväntas vara vakna och oroliga när deras barn är sjuka.

Men inte jag. Sedan jag fick mitt första barn har jag lärt mig att njuta av mat och sömn närhelst jag har möjlighet.  Så ni behöver inte oroa er för att jag inte äter och sover nog – jag passar på så fort tillfälle ges. Och barn 2-frukosten? 5 trackar av 5 möjliga!

Kommentera

