Uppmaningen: Aldrig magnetröntgen med metall i tracken

Idag är en spännande dag för oss. Det är också en nervös dag. Eddie är just nu och gör magnetröntgen för att läkarna ska kunna fastställa att det faktiskt rör sig om en godartad tumör på hans stämband, ett så kallat ”storkbett”, som jag tidigare skrivit om.

När man gör magnetröntgen är det viktigt att man inte har någon metall inne i kroppen. Eddies track har en metalltråd som förstärkning, vilket innebär att han måste byta till en ren plasttrack innan han magnetröntgas.

När jag lämnade av honom i förberedelserummet inför magnetkameraröntgen hade han somnat och hans öron näsa hals-läkare skulle precis byta till en cuffad tack. Jag dubbelkollade med läkaren att den nya tracken skulle klara av magnetkameran, jag blev nämligen lite förvånad eftersom de hade tagit fram trackar av samma märke som den Eddie har till vardags. ”Ingen fara”, sa läkaren, ”den här är godkänd för magnetröntgen”.

Alldeles nyss ringde narkossköterskan till mig. Hon berättade att Eddie mår bra, men att tracken inte hade fungerat tillsammans med magnetkameran.

Nu kommer det förstås att bli förseningar eftersom de måste söka rätt på den där plasttracken som jag rekommenderade från början och som jag upprepat gång på gång för alla i vårdpersonalen som frågat.

Nästa gång litar jag inte på någon.

Kommentera

