Som en legobit i munnen – så är hotet dygnet runt

(EDIT 29/12: Eddie drog just ur tracken. Han satt vid matbordet och slet i kompressen så hela tracken följde med ut. Han hann bli alldeles blå om läpparna av syrebrist innan jag och Jens fick tillbaka den) 

Jag pratade med vår handläggare på försäkringskassan idag och gick igenom alla eddies vårdinsatser inför ansökan om vårdbidrag. 
Vårdbidraget är vår tredje och sista chans att få ersättning från försäkringskassan för att vårda Eddie, efter att vi nekats både tillfällig föräldrapenning och personlig assistans. 

Efter att jag gått igenom vårt 24-timmars jobb kastade handläggaren in en brasklapp om att ”tillsynsbehovet ju är stort för alla spädbarn och ni kan inte räkna med att få vårdbidrag förrän han blir större”. ”Behöver alla spädbarn två personer som tar hand om dem dygnet runt?” Frågade jag retoriskt. ”Nej jag förstår att ni har ett tufft jobb och jag kommer att föreslå att ni ska få åtminstone en del av helt vårdbidrag” förklarade handläggaren. ”Jag tror inte du kan förstå” kontrade jag ”men tänk så här: ditt spädbarn har en liten legobit i munnen, precis så stor att den kan fastna i halsen, och du kan inte ta bort legobiten. Det enda du kan göra är att försöka hindra ditt barn från att svälja den. Tänk dig att ditt barn alltid har den legobiten i munnen. Så har vi det”.
Sedan lade vi på.

Två bra saker: 

18 januari påbörjar Eddie behandlingen med betablockerare för att hans godartade tumör på stämbandet ska försvinna. Då hoppas vi få höra hans röst.

Kommunen ska inrätta en vikariepool för trackbarnen i stan. Det innebär att vi kanske äntligen får bukt med frånvaron bland assistenterna, som ju varit ett rent helvete i höst och vinter.

Kommentera

